http://www.asyura2.com/20/reki4/msg/702.html
Tweet |
(回答先: 指揮者 リヒャルト・シュトラウス (1864年6月11日 - 1949年9月8日)_ 大作曲家が名指揮者だった時代 投稿者 中川隆 日時 2020 年 3 月 27 日 10:18:44)
名指揮者 アントン・ウェーベルン、 ベルク ヴァイオリン協奏曲「ある天使の思い出に」を指揮する
ベルク: ヴァイオリン協奏曲「ある天使の思い出に」
アルバン・ベルクの《ヴァイオリン協奏曲》は1935年8月11日に完成された。
おそらくベルクの最も有名な作品であり、なおかつ最も演奏回数に恵まれた作品である。
世界初演:1936年4月19日、国際現代音楽協会バルセロナ大会。ルイス・クラスナーの独奏。アントン・ウェーベルンが指揮の予定であったが、亡き友のことを思い出してしまったウェーベルンは、練習すらまともにできず、逐電してヘルマン・シェルヘンに事後を託した。
英国初演:1936年5月1日、ロンドン。招待者のみの非公開演奏。独奏者はやはりクラスナー。アントン・ヴェーベルン指揮、BBC交響楽団。アセテート盤に録音され、クラスナーにより保管されていた。後にCDに復刻された音源の出典でもある。
アルバン・ベルク(Alban Berg, 1885年2月9日 - 1935年12月24日)
アントン・ヴェーベルン(Anton Webern, 1883年12月3日 - 1945年9月15日)
ルイス・クラスナー(Louis Krasner, 1903年[1]6月21日 - 1995年5月4日)
Webern Conducts Berg's Violin Concerto (Louis Krasner, Violin)
Anton Webern conducts Alban Berg's Violin Concerto ("To the Memory of an Angel"), with Louis Krasner, who commissioned the concerto, as soloist.
Berg spoke highly of Webern's skills as a conductor, calling him "the greatest living conductor since Mahler." The violin concerto was premiered at the ISCM Festival in Barcelona shortly after Berg's death; Webern was to be the conductor there, but at the last moment he found himself unable to. Webern later wrote to Herman Scherchen, who had conducted the work in his stead:
"To think that absolutely nobody should have understood me then! How I felt right after Berg's passing, and that I was simply not up to the emotions aroused by the task of giving the first performance of his last work -- so soon after his death!
"Right up to the last moment I hoped to be able to stand it. But I was not to succeed."
This recording is from the English premier of the work, about two weeks after the Barcelona concert. Webern is leading the BBC Symphony Orchestra.
Louis Krasner, the soloist and commissioner of this work, recalls Berg's response when he first suggested a violin concerto:
"The Master's reaction was not unfriendly but he seemed surprised at the idea.
The conversation that followed was quite lively:
'You are a young violinist in the beginnings of a prominent concert career', he told me.
'What you require for your programs are brilliant compositions by Wieniawski and Vieuxtemps -- you know, that is not my kind of music!
' My response was not difficult to conceive: 'Meister - Beethoven and Mozart also wrote Violin Concertos.'
'Ah ya,' he said softly and smiled. I pursued my momentary vantage and spoke on: 'The attacking criticism of 12-tone music everywhere is that this music is only cerebral and without feeling or emotion.
If you undertake to write a Violin Concerto, it certainly will have to be a very serious, deliberate, and communicative work for the violin -- for the violin is a lyrical and songful instrument which I know you love.
Think of what it would mean for the whole Schoenberg Movement if a new Alban Berg Violin Concerto should succeed in demolishing the antagonism of the "cerebral, no emotion" cliché and argument."
投稿コメント全ログ コメント即時配信 スレ建て依頼 削除コメント確認方法
スパムメールの中から見つけ出すためにメールのタイトルには必ず「阿修羅さんへ」と記述してください。
すべてのページの引用、転載、リンクを許可します。確認メールは不要です。引用元リンクを表示してください。