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旧約聖書の記述は、“幻覚剤”が生み出した虚構の幻影に
すぎなかった可能性が出てきました。
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http://www.afpbb.com/article/life-culture/life/2360168/2704960
十戒を受けたときモーゼはハイだった、イスラエル研究報告
(2008年03月06日 08:44 発信地:エルサレム/イスラエル)
【3月6日 AFP】旧約聖書に登場するモーゼ(Moses)はシナイ山(Mount Sinai)で神から10の戒律を授かったとされているが、それは麻薬の影響による幻覚経験だった――イスラエルの研究者によるこのような論文が今週、心理学の学術誌「Time and Mind」に発表された。
ヘブライ大学(Hebrew University)のベニー・シャノン(Benny Shanon)教授(認知心理学)は、旧約聖書に記されている「モーゼが十戒を授かる」という現象に関し、超常現象、伝説のいずれの説も否定。モーゼもイスラエルの民も麻薬で「ハイになっていた」可能性が極めて高いとしている。
モーゼが「燃える柴」を見たり、聖書によく出てくる「声を見た」という表現も、麻薬の影響を示しているという。
教授自身も麻薬を使用して同様の感覚を味わったことがあるという。1991年、ブラジルのアマゾンの森林で行われた宗教儀式で、「音楽を見る」ための強力な向精神薬、アヤフアスカを服用。精神と宗教のつながりを視覚的に体験したと言う。
アヤフアスカには、聖書の中でも言及されているアカシアの樹皮でつくる調合薬と同程度の幻覚作用があるという。
(c)AFP
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http://news.yahoo.com/s/nm/20080304/od_nm/moses_dc_1
High on Mount Sinai?
(Tue Mar 4, 11:06 AM ET)
JERUSALEM (Reuters) - The biblical Israelites may have been high on a hallucinogenic plant when Moses brought the Ten Commandments down from Mount Sinai, according to a new study by an Israeli psychology professor.
Writing in the British journal Time and Mind, Benny Shanon of Jerusalem's Hebrew University said two plants in the Sinai desert contain the same psychoactive molecules as those found in plants from which the powerful Amazonian hallucinogenic brew ayahuasca is prepared.
The thunder, lightning and blaring of a trumpet which the Book of Exodus says emanated from Mount Sinai could just have been the imaginings of a people in an "altered state of awareness," Shanon hypothesized.
"In advanced forms of ayahuasca inebriation, the seeing of light is accompanied by profound religious and spiritual feelings," Shanon wrote.
"On such occasions, one often feels that in seeing the light, one is encountering the ground of all Being ... many identify this power as God."
Shanon wrote that he was very familiar with the affects of the ayahuasca plant, having "partaken of the ... brew about 160 times in various locales and contexts."
He said one of the psychoactive plants, harmal, found in the Sinai and elsewhere in the Middle East, has long been regarded by Jews in the region as having magical and curative powers.
Some biblical scholars were unimpressed. Orthodox rabbi Yuval Sherlow told Israel Radio: "The Bible is trying to convey a very profound event. We have to fear not for the fate of the biblical Moses, but for the fate of science."
(Writing by Jeffrey Heller, Editing by Alastair Macdonald)
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